
Сьогодні нам складно уявити життя без Інтернету. Ми швидко знаходимо інформацію, можемо подорожувати музеями світу не виходячи з дому. В онлайн-просторі спілкуємося з друзями чи родичами, що знаходяться за сотні, тисячі кілометрів від нас. А ще можемо робити та оплачувати покупки, проходити курси та ще багато чого.
Проте Інтернет несе не лише користь, але має і певні ризики. У мережі ми можемо зустрітися з:
- кібербулінгом – умисними образами, погрозами;
- грумінгом – входження в довіру до дитини з метою її схилення до певних проявів брутальної поведінки, вчинення сексуальних зловживань;
- картингом – вид шахрайства, пов’язаний з незаконним використанням, проведенням операцій з чужими банківськими картками;
- розміщенням незаконного або шкідливого контенту;
- неправомірним використанням персональних даних.
З ризиками в Інтернеті може зустрітися кожен з нас. Особливо ненадійним цей простор є для підлітків. Вони не асоціюють себе з дітьми, але ще не є дорослими. Багато ситуацій стають новими у житті. Наприклад, вихід на перше місце колективу, а не авторитету родини чи вчителів, перше кохання, спроби проявити себе на конкурсах, спортивних змаганнях, тощо. До того ж варто згадати про зміни на фізіологічному рівні, дію гормонів та лобні доля в мозку, що відповідають за самоконтроль та є не до кінця сформованими у підлітків. На всіх цих етапах для підлітка залишаються важливими підтримка, визнання та розуміння.
На що звертати увагу у взаємодії з підлітком та як налагодити контакт?
- Різка зміна поведінки, прагнення привернути увагу мають стати для нас маркером, що дитині потрібна підтримка, що ми втрачаємо момент близькості, довіри у вихованні;
- Стратегія контролю – перегляд сторінок дитини, необґрунтовані покарання – не діє. Така поведінка викликає відторгнення. У той час, коли необхідним є прояснити ситуацію, налагодити контакт. Це дасть відчуття прийняття, прагнення поділитися своїми переживаннями чи страхами з батьками, а не віртуальними друзями;
- Якщо комунікація у якийсь момент обірвалась або послабилась, наберіться терпіння. Продовжуйте спілкуватися, без докору, а з щирим інтересом, і ситуація довіри поступово знову повернеться;
- Цікавтеся, що слухає, переглядає, говорить ваш підліток, це дасть можливість зрозуміти його інтереси;
- Розкажіть дитині про майндфулнес, медитації, візуалізації. Це допоможе підлітку переключитися, розслабитися, подолати збудження;
- Критичність мислення – говоріть з підлітком про існування фейків, недостовірної інформації. Поясніть, що наші дії в онлайн несуть реальні наслідки, можуть мати загрозу для життя. Розвинути критичність мислення можуть допомогти будь-які логічні ігри. Наприклад, “Що? Де? Коли?”, проєкти з розвінчанням міфів, експерименти, ігри в мафію, шахи чи шашки;
- Будуйте здоровий спосіб користування гаджетами (визначте конкретний час перебування перед монітором, вимкніть усі гаджети за 1.5 – 2 години до сну, пам’ятайте про важливість хобі, відпочинку на свіжому повітрі, живого спілкування).
Близькі, щирі стосунки батьків з підлітками є надійною опорою для дитини, місцем підтримки та розуміння. При повазі та довірі дитині буде легше ділитися з вами своїми думками, проживати момент тут і тепер, а не прагнути втекти до віртуального світу.
Бережіть себе і своїх рідних!
